Gode råd

Dæktryk

Dæktrykket bør du tjekke 1 gang om måneden og når dine dæk er kolde.

Forkert dæktryk kan resultere i forkert dækslid, forøget brændstof forbrug og i værste fald at dækket bliver ødelagt.

Mønsterdybde

Loven kræver en mønsterdybde på dit dæk på mindst 1,6 millimeter.

Det er et absolut minimum og dækket har på det tidspunkt tabt mange af sine egenskaber. Jo mindre du har slidt på dækket, jo større kvalitet har du også.

Levetid

Vil du have dine dæk til at holde længere?

Hjulskift hver 5-10.000 km. Et dæk vil aldrig bliver slidt helt lige så derfor er det en god ide at bytte forhjulene ned på baghjulene i samme side, dette vil give et mere ensartet og jævnt slid.

Dækdata

På alle dæk er der en masse oplysninger, her kigger vi på de mest brugte.

Afbalancering

Forkert eller manglende afbalancering kan forårsage forkert dækslid eller overdreven slidtage på styretøj. Et tegn på at dine hjul ikke er ordentligt afbalancerede kan være hvis din bil ryster i rattet eller i selve undervognen.

Det er vigtigt at bilens styretøj er indstillet efter bilfabrikantens forskrifter, hvis ikke kan dette forårsage overdrevent dækslid der i værste fald kan slide dine dæk op på under 5.000 km.

Årsagen til at styretøjet kan komme udenfor tolerancerne kan skyldes slidt styretøj påkørsel af kantsten eller et hul i vejen. Så hvis dine dæk bliver slidt skævt eller din bil trækker til enten højre eller venstre, bør du kontakte os for at få en tid til 4-Hjulsudmåling.

Vinter/Sommer

Kort og godt bør næsten alle biler skifte til vinterdæk, når vi har snevejr. Problemet om vinteren er typisk, at mere end halvdelen af bilisterne vælger at fortsætte med sommerdæk. Det fraråder Ivar Jensen Autogummi A/S og Dækimportørerne.

Selvom sommerdæk i dag er rigtig gode, så er de altså bygget til sommerbrug – ikke til vinterkørsel. Vinterdæk er specielt skabt til det kolde klima, og langt de fleste bør have vinterdæk på bilen.